Buitenpolder en Fort St Andries

Ontdek het nieuwe Fort Sint-Andries.

Ontdek het nieuwe Fort Sint-Andries

Deze route langs Nieuw Fort St. Andries en door de Buitenpolder Heerewaarden is voor de avontuurlijke wandelaar. Fort Sint-Andries ligt op één van de meest strategische punten van Nederland: daar waar de Maas en de Waal bijna lijken te botsen. Het fort ligt er nu vervallen bij als een ruïne.

De route

Vanaf de parkeerplaats kom je al snel bij de brug naar Nieuw Fort St. Andries. Via een rondje langs de ruïne gaat de route verder langs de uitkijktoren pal naast het fort. Daar kan je omhoog klimmen om van het uitzicht te genieten. De route verlaat vervolgens het fort en gaat richting de sluizen van Sint Andries.

Hierna volgt een stuk over de dijk tot je tegenover huisnummer 4 de weg oversteekt en de route aldaar dood lijkt te lopen. Hier dien je echter de berm een goede 100 meter te volgen om vervolgens de eerste doorgang naar links te nemen, een weiland zonder hek. Blijf hier links van de afrastering. Aan het eind wordt de doorgang versperd door prikkeldraad. Vervolgens sta je gelijk in de Buitenpolder Heerewaarden en volg je voorlopig de pijlen op de paaltjes. Na enige tijd kom je bij een picknick tafel met een doorstap in een hek. Vervolgens loopt de route een stukje verder over een onverhard pad. Aan het eind van het pad kan je door het hek en sta je weer in de Buitenpolder.

Na het oversteken van de weg gaat de route verder via de uiterwaarden.  Vanaf hier kan je de route terug naar de parkeerplaats volgen.

Startpunt

Parkeerplaats nabij Sluis Sint Andries 1, 6624 KA Heerewaarden

Je kunt ook vertrekken vanaf restaurant De Gouden Molen aan de Waaldijk 5 in Rossum, waarbij je nog eens 2 kilometer extra toevoegt aan de route.